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Reviews 2127

"Golden Rhythm/Ink Music" is full of expansive meditative croak-outs and tribal polyrhythms that attempt to strike this uneasy balance oddball merriment and the otherworldly macabre. Aaron More, Daniel Padden and Clarence Manuelo manage it artfully, much in the same way as Sun City Girls and Master Musicians Of Bukkake - groups taking similar liberties with ethno-folk tradition in their own appropriations of the fourth world. Indeed, the standout track here, "Spurius Ruga", sounds like the kind of wigflipping cosmic alien mantra that would´ve made perfect sense on one of the Masters´"Totem" series. 4/5.
Record Collector (UK)

Volcano The Bear Come Across Like the bastard offspring of Robert Wyatt and Captain Beefheart. This first album on Rune Grammofon is their first solid studio work since 2007 as well as being their latest example of prolific label-jumping. It also displays their habit of recording everything they perform to create a stockpile, with most of the pieces here dating from between  2006-2008. Despite these disparate elements, "Golden Rhythm/Ink Music" still forms a focused, cohesive whole. Riotously experimental folk music crashes up against passages of tape hiss and chatter, while bugle-like trumpet, gnarly electric guitar and declamatory group singing all find their place within skewed, angular song structures. As the howled sole lyric of the shortest piece here attests, "Bravo!".
Rock-a-Rolla (UK)

From Leicester - and the giant unlikelihood of a band like this coming from Leicester always makes it worth mentioning - Volcano The Bear make music that´s category-proof, anarchic, layered as an onion and surreal as their name implies. Although heavily reliant on the studio to mix and edit their endless jams into song-sized chunks, the results remain lithe and live, with a jazzy beauty emerging from chaos on the closing "Fireman Show". They remain worthy recipients of a torch previously passed from Faust to Sun City Girls. 4/5.
Buzz (UK)

Dass der Vergleich mit This Heat für VOLCANO THE BEAR, denen auf Rune Grammofon zu begegnen mindestens so überrascht wie Astrïd, ein durchaus angebrachtes Kompliment ist, zeigen Clarence Manuelo, Aaron Moore & Daniel Padden gleich mit 'Buffalo Shoulder', dem Auftakt zu Golden Rhythm / Ink Music (RCD 2127). Wenn ihre diesmal ganz im Studio aufbereitete Weirdness bei 'Baby Photos' unwillkürlich auch die versprochenen Assoziationen zu The Residents und Faust auslöst, sagt das letztlich nur, dass der Bär in den richtigen Müllton­nen stöbert. Die seltsamen Psychotropien, aufgekocht mit rituell repetitivem Druming, Gitarre und Keyboards, feierlichen oder auch verbogenen Trompeten und eindringlichem Gesang, werden durch Tapeloops und Bandsalat einerseits intensiviert, im nächsten Moment, speziell bei 'Bravo' und 'Quiet Salad', aber auch v-effekthaft durchkreuzt. 'Spurius Ruga' bringt dann beide Seiten, die ri­tuelle und die (ver)störende, zusammen. Mit Handclapping und orientalischen Fetzen, aber auch trollgrobem Stomping in einem Verschnitt aus Ethno und Mit­telalter, mit einem Beigeschmack von Secret Chiefs 3. Kontrabassig grollende Luren zu einem Groove aus Schrottplatzpercussion mit wieder elefantösem Getröte spotten dem Titel 'Golden Ink'. Zuletzt gibt sich der schwerfällige Gitar­renmarsch 'Fireman Show' mit lauthalsem Gesang anfangs noch einmal betont 'primitiv', wird aber kleinlaut und stagniert vor sich hin, bis eine feierliche Trom­pete und gedämpftes Raunen die Lebensgeister doch noch anspornen, durch­zuhalten bis ins Ziel. In der Welt, in der Nurse With Wound und La STPO Grenz­wächter gegen den anbrandenden Schwachsinn sind, gehören auch Volcano The Bear längst zu den Unentbehrlichen.
Bad Alchemy (DE)

Art Rock im Stile der Canterbury-Szene der 70er Jahre machenVolcanotheBear. Seit 15 Jahren und unzähligen Veröffentlichungen halten sie den Sound von Bands wie Henry Cow, Art Bears oder auch This Heat hoch, soll heißen: neue Musik im Kopf, Jazz in der Hüfte und Rock in den Beinen.
Choices (DE)

Litt avantgarde, litt impro, litt musique concrete, ganske mye rock, store mengder galskap. I forhold til tidligere utgivelser er den britiske avant-rock trioen Volcano The Bears siste en overraskende koherent utgivelse... Den nærmeste norske referansen som faller meg i hu er Jono El Grande. Han kombinerer på samme skrudde vis synther, skeive groover, messende vokal, tilfeldig klimprende gitar og det uperfektes perfeksjon... Et ganske uangripelig verk i all sin sporadiskhet og alle sine løse tråder. Etter fem gjennomlyttinger er jeg ennå ikke sikker på hva jeg hører. Og kanskje det er den største prestasjonen: Volcano The Bear produserer komplett uhørt musikk, som det beste er å lytte til, heller enn å snakke (eller skrive) om.
Jazznytt (NO)

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