www.runegrammofon.com
GET ON THE MAILINGLIST

SubscribeUnsubscribe


Reviews 2096

Actually, they had me at the opening track, "Anthem", a beautifully wrought melody from which Eriksen develops a languorous improvisation, an accurate taste of what is to come. All the compositions are by Eriksen, and they unfold as naturally as a flower in the sun. That might suggest that the music is predictable and uninteresting, but not so. While there is little to startle or challenge, the album provides considerable reward for anyone who appreciates music that is skilfully conceived and superbly performed but which aims for the heart and aesthetic sense. After "Grinde", another gentle ballad, "In The Woods" brings in a more explicit beat, a trend continued with "Masaka Tsara" which spotlights Jenset´s rich bass. Eriksen gets almost funky. "Not Even In Brazil" has a Latin-American tinge with a touch of Scandinavian darkness. And so it goes. You´ll be sorry to say goodbye when this luscious album ends. Performance 4/5. Recording 5/5.
BBC Music Magazine (UK)

Die Grenzen zwischen Jazz und Pop verschwimmen zunehmend. Das Album dieses norwegischen Trios enthält acht behutsame Melodien, eingespielt mit Piano, Jazz und Schlagzeug. Strengen Jazz-Puristen klingt das sicher zu gefällig und manchen Pop-Fans irgendwie zu unaufgeregt. Aber Liebhaber der großen skandinavischen Melancholie sollten an diesen Debütanten ihre stille Freude haben.
Kulturspiegel (DE)

Espen Eriksen Trio legger seg trygt og godt inn i en typisk skandinavisk folkeinspirert lyrisk jazztradisjon. Jan Johanson spøker i bakgrunnen av de trillende vakre melodilinjene. Det er episk og melodiøst og dramatikken i sangene bygges veldig fint opp. Espen Eriksen Trios debut gir eksportrådet enda et godt kort på hånden.
Dagens Næringsliv (NO)

Allerede etter få takter av den smellvakre mediumtempoballaden "Anthem" har trioen klargjort hoveduttrykket: melodibaserte låter i et akustisk, åpent og kollektivt lydbilde der alle tre har god boltreplass, men ingen spiller mer enn det som er nødvendig for å fortelle historiene. Trioen kan minne om en litt mindre ekstaseorientert Esbjørn Svensson Trio, litt mindre virtuosklingende Helge Lien Trio, litt mindre introspektiv Tord Gustavsen Trio, men med mye av det beste fra hver av dem på plass. Med sine sterke låter plasserer albumet Espen Eriksen Trio i toppsjiktet av samtidige norske pianotrioer, og den sterke fellesformidlingen gjøre savnet av pianooppvisninger i halsbrekkende tempi lett å bære. 5/6.
Dagbladet (NO)

Det er slik ei overrasking skal vere, frå ein musikar som dyrkar det lyrisk vakre og det estetisk enkle saman med to musikalske sjelsfrendar. Lat gå at det no vert laga samanlikningar med både Tord Gustavsen og salige Esbjörn Svensson, men å dyrke "the law of simplicity" har alltid vore ein god vinnar i musikken, for den som har sinnelag for det. Eriksen har laga alle songane, soloinnslaga er korte og konsise, og som bonus får du eit omslag der Kim Hiorthøy dyrkar biletkunstnaren i seg. Nyt alt dette, til vårens pris.
Dagsavisen (NO)

Etter noen gangers gjennomlytting forkommer musikken kjent og kjær, selv om alt er nyskrevet. Vakre sanger og kreative arrangementer fanger hode og hjerte. Det finnes mange svært gode utøvere i dette musikalske landskapet. Lyrisk og nordisk klaverjazz har siden Jan Johansson og Bengt Hallberg hatt bred appell, i det seinere med utøvere som Tord Gustavsen, Christian Wallumrød, Jon Balke, Tor Dyrud og Esbjørn Svensson for å nevne noen. "Anthem" er en salme som alene forsvarer en CD-utgivelse. Etter
dette høydepunktet kommer velspilte og kreative underfundigheter på rekke og rad. Langt fra kjedelige, samtidig utpreget stillferdige og enkle. Utsøkt!
Vårt Land (NO)

Espen Eriksen Trio debuterer med melodiøs pianojazz av lekkert merke. Med vemodsvakker tydlighet beveger trekløveret seg smidig gjennom Eriksens låter, uten å henfalle til det poporienterte. Bassist Lars Tormod Jenset og trommeslager Andreas Bye underbygger poesien, og man slipper å bryne seg på det som kommer. Stilmessig kan trioen plasseres et sted mellom Tord Gustavsen og In The Country.
Aftenposten (NO)

Vi snakker om en herlig samspilt trio, som kanskje låter aller best når Lars Tormod Jenset inntar en salgs melodisk førende rolle, nå og da - om enn sjelden - utstyrt med bue. Dette er pur jazz, ingen tvil om det - selv om trioen meget vel kan komme til å appellere til det samme "rock"-publikumet som Esbjörn Svensson henvendte seg til. Og se så - om ikke Espen Eriksen har kommet opp med en hitlåt? "On The Jar" har alle ingredienser som kreves i så måte. Her er det bare å lene seg tilbake, og nyte. De avslutter med "To Whome It May Concern". Etter min oppfatning er det ei melding som burde angå de fleste av oss.
Jazznytt (NO)

"You Had Me At Goodbye" bears echoes of Scandinavian artists such as Tord Gustavson Trio and E.S.T. As wistful as its paradoxical album title would indicate, the original compositions comprising its eight tracks brim with longing and regret, but they´re not altoghether absent of hope. On "Grinde" Eriksen´s quiet touch is shaded and supported by the hushed and resonant acoustic bass of Lars Tormod Jenset and the delicately applied brushes of drummer Andreas Bye. As throughout, Eriksen displays a rich melodic sensibility and an undeniable warmth that counteracts even the chilliest Norwegian night.
Jazziz (US)

The all-acoustic music on "You Had Me At Goodbye" favors ECM-style introstection grafted onto gently melodic compositions that drow from rock and classical shapes more than jazz; the concision of the performances gives the improvisations, both by the pianist and the nimble bassist Lars Tormod Jenset, a pop-like focus. Veteran Scandinavian piano trios like E.S.T and the one led by Tord Gustavsen are clear predecessors for what Eriksen is tackling here, but his sound is more streamlined than the former and less heady than the latter... on a piece like "Not Even In Brazil", which seems to draw more than a touch of inspiration from the music of Radiohead, the trio finds a simpatico balance of melodic moodiness and harmonic richness, as their flexible drummer Andreas Bye unleashes ever-shifting accents with strong results. If they could ditch some of their politeness they could make a real splash.
Downbeat (US)

This is the debut release from the trio, and features Mr. Eriksen (piano) along with Andreas Bye (drums) and Lars Tormod Jenset (bass). Like other artists on this label, the jazz outfit hails from Norway. Although to American sensibilities one doesn’t normally think of Norway and jazz together, this is a beautiful and tasteful release worthy of notice. While the leader and bassist have played with many luminaries from the Scandinavian jazz scene, drummer Bye has played with the likes of Joshua Redman and John Scofield. All the tunes are melodic, lyrical and highly infectious- many with typical Scandinavian folk elements. Listen to “In The Woods”, which suggests a deep and snowy northern forest with added touches of melancholia. All eight songs take a similar approach, with tasteful and none too long solos. Such a less-is more approach is in contrast to many of their contemporary jazz piano trios, with structures close to pop songs. Recommended.
The Complete Hoot (US)

Die Musik des norwegischen Musikers und seiner Kollegen ist lyrisch und melodisch, eingängig und relaxed. Insgesamt typisch skandinavisch mit seinen Folk-Elementen und einem Anflug von Melancholie. So steht er in der Tradition eines Tord Gustavsen oder des verstorbenen Esbjörn Svensson, ohne diese nachzuahmen. Allerdings birgt die Musik des Trios mit Eriksen, dem Bassisten Lars Tormod Jenset und dem Schlagzeuger Andreas Bye auch keine Überraschungen. Löblich ist dagegen das künstlerische Niveau und das sensible
Zusammenspiel des Espen Eriksen Trios. Perlendes Piano, harmonisch reizvolle Bassläufe und ein zurückhaltendes Schlagzeug wirken entspannend. Wer musikalischen Balsam für die Seele benötigt, wird bestens bedient.
Jazzpodium (DE)

Eriksen ist ein junger norwegischer Pianist, der mit seinem Trio hoffentlich eine große Zukunft vor sich hat. Auf diesem Album spielt er mit Lars Tormod Jenset (b) und Andreas Bye (dr. u.a. auch bei Bugge Wesseltoft, John Scofield oder Nils Petter Molvær). Die acht fast poppigen Kompositionen haben vor allem einen melodischen Schwerpunkt und geben diesem durch ihren fließenden Charakter sehr viel Raum. Hier geht´s keineswegs um Präsentation von gewagten Kabinettstückchen, sondern um Klang und eine musikalische Entwicklung, die selten laut wird. Natürlich fehlt der typisch ’nordische Duktus’ nicht, aber schöne Melodien, die keinerlei Angst vor Luft haben, sind halt ort- wie zeitlos und haben unzählige Facetten. Reinhören, vor allem weil Bye eine mindestens ebenso schöne, ganz eigen groovige und stets feine Arbeit gemacht hat.
Drums & Percussion (DE)

Med en rätt välfylld cv gör pianisten Espen Eriksen debut i eget namn. Tidigare har han bland annat medverkat på Christina Bjordals suveräna Brighter days, en jazzpopskiva. Där bidrog han även som medkompositör till flera av låtarna. Lite i samma anda är låtarna på nya skivan. Han har en bra känsla för melodier, lättillgängliga melodier som aldrig blir platta. Hela skivan utmärks av ett direkt tilltal i en slags nordisk tradition. Inte så att vidderna hörs, vilket ofta är fallet i norsk jazz, det är mer temperamentet som är typiskt nordiskt, samt inspiration från folkmusiken som skiner igenom. Övriga triomedlemmar är basisten Lars Tormod och trummisen Andreas Bye, som lyhört följer och förstärker. Visst finns likheter med Tord Gustavsens trio, om än inte lika sakral i stämningen. Med en skopa lekfullhet har det blivit en strålande debut.
Lira (SE)

http://www.themilkfactory.co.uk

http://www.independent.co.uk

http://www.allaboutjazz.com

http://www.popmatters.com

http://www.directcurrentmusic.com

http://agentcoop.wordpress.com

http://www.thejazzmann.com

http://tomasslaninka.posterous.com

http://www.ragazzi-music.de   (german)

http://www.spiegel.de   (german)

http://music-scan.net   (german)

http://www.cd-kritik.de   (german)

http://www.nordische-musik.de   (german)

http://etherreal.com   (french)

http://www.lira.se   (swedish)

Developed in KeyPublisher, a Keyteq AS©2006 product