www.runegrammofon.com
GET ON THE MAILINGLIST




Reviews RCD2191

Som med hennes forrige album, mektige Rocks & Straws (2015), kombinerer Drecker det storslåtte med det nære og enkle. Reisen hun fikk i kraft av dets suksess, har gitt henne enda flere kunstneriske strenger å spille på. Livet består av kontraster, og hun har opplevd både gleder og sorg. Dette er tatt med inn i skapelsesprosessen, og resultatet blir en gripende meditasjon over et sted som er både konkret og metaforisk. Mørketid og midnattssolen, naturmystikk og livets små drømmer forenes i fargesterke sanger. Hun har skapt sitt eget kunstneriske rom i samspill med en dikters blikk for det enkle i det storslagne naturen kan gi. Sammen med eminente musikere, som blant annet Eivind Aarset og Arctic Philharmonic, tilfører hun popformatet nye livgivende elementer. På låter som «On a road» og tittelmelodien henter hun inspirasjon fra joik, overtonesang og strupesang, og blander det med sin krystallklare skjønnsang. I bunn ligger et elektronisk teppe av arktiske klangfarger. Musikken er alt annet enn kjølig, den har en slags fremmedartet, innbydende varme som både fascinerer og pirrer fantasien. Legger man til hennes forankring i det melodiøse, faller alle de brikkene som skaper et fengende hele på plass. Et gledelig element ved Revelation for Personal Use er at dette ikke er artist som står stille, men streber mot nye horisonter. Samtidig viser Anneli Drecker sin dype kjærlighet til ordenes kraft og skaper den rette klangbunnen for nyansene i dikterens tekster. Sammen skaper disse to platene en naturlig motsats seg imellom. Som forgjengeren er også denne kunstnerisk gjennomarbeidet og helstøpt utført. Åpningslåten «Blue Evening» setter tonen, der samhørighet mellom menneske, natur og skaperen skildres med varsom melankoli. Musikken tar tak, brer seg ut og omfavner deg. Deretter kommer «Sun-wave» hvor selv gleden har sin skyggeside. Det er i kontrastene albumet henter sin styrke, og det er bare å la seg rive med i hennes lyssterke drømmerier. Her spiller alle involverte på lag til det beste for musikken. 5/6.
Aftenposten (NO)

...and for many, what a revelation this album will be. A recording artist since the late 1980s, Anneli left her native Norway to start a fascinating musical journey via her band Bel Canto through fellow explorers Jah Wobble, DJ Krush and the Cocteau Twins, to name only a few. Here, from the outset, the opening bars of 'Blue Evening' arouse instant curiosity of where the 8 detours will take her this time. On this follow up to 'Rocks and Straws', she soars on the wings of wonderful compositions and the translated poetry of cult poet Arvind Hanssen. Perhaps the best album Kate Bush never released - in the texture of Anneli's voice, sonority and song stucture, the delights range from power of the Arctic Philharmonic string section's purpose on 'Days' to the stripped simplicity of our protagonist's voice and piano lines on 'Snow'. Simply breathtaking.
The Alternative9 (UK)

http://www.itromso.no

http://www.dagbladet.no

http://www.dagsavisen.no

http://salt-peanuts.eu

http://www.darkroom-magazine.it


Developed in KeyPublisher, a Keyteq AS©2006 product